woensdag 2 april 2014

Recepten (6)

Zo, daar zijn we weer met een heleboel lekkere recepten. Klik op de dikgedrukte/onderstreepte woorden om bij de recepten te komen. 

Als eerste toch wel de topper van de keer. Waar ik uitgebreid foto's van heb gemaakt:



En hier komt dan een super lekker toetje:




Dit is eierpunch oftewel eggnog. Een échte aanrader voor de mensen die van advocaat houden en van rum/wishky. Voor ons is't een blijvertje! Ik maakte hem met rum en in plaats van licht bruine basterdsuiker, had ik donker bruine basterdsuiker, vandaar die bruine kleur. Verder heb ik ook de overgebleven eiwitten stijf geklopt en er doorheen gemengd. Dat moet de volgende keer anders, want het werden dotjes. 
Recept staat trouwens in de nieuwe 'Boodschappen' (nr 4 - 2014)

Ik heb ook boekweitpannenkoeken gebakken. Het schijnt gezond te zijn. Omdat het brood eigenlijk op een te hoge temperatuur gebakken wordt, gaan er goede voedingsstoffen uit brood. Bij pannenkoeken bakken wordt de temperatuur minder hoog en blijven er dus meer voedingsstoffen in je voedsel zitten. Dus boekweitpannenkoeken zijn een prima vervanger voor brood. Op deze site vond ik een recept, ze waren lekker en voedzaam, maar ik vond het dus niet zo fijn bakken als op die site stond. 

Verder heb ik nog een leuk recept gevonden voor mensen die niet van spitskool houden zoals ik. Spitskool in bladerdeeg. Verrassende combinatie van smaken en heel belangrijk: je proeft de spitskool nauwelijks! Nou..probeer zelf: brendakookt.nl O, ja ik deed alleen wat eigeel bovenop het bladerdeeg, vind ik het bladerdeeg wat mooier worden. 




Ik kreeg van de groenteboer een knots van een spitskool mee. Van de andere helft heb ik spitskoolbami gemaakt. Hier had ik verhalen over gehoord dat het nog lekkerder was dan friet. Dat beloofd wat! Wij vonden het lekker en ook hier proef je nauwelijks dat je spitskool eet. Qua smaak is hij wat flauw en had van ons wel wat pittiger gemogen. Maar dat is net waar je van houdt!


Bron: www.stukjebijbeetje.com

Ik maakte een heerlijke mokkacake zonder peren en met pecannoten.
Het plaatje zag er alleen al lekker uit:


Bron: www.boodschappen.nl

Ik vond de peren een beetje 'eng' dus heb het maar zonder gedaan. Resultaat is geslaagd! Proeft heerlijk! Lekkere variatie op de gewone cake. Leuke recept om te combineren..wie weet ga ik er in de toekomst nog iets meer mee doen!

Als je nu nóg geen maag hoort knorren...

Groetjes,
juf Leej


1 opmerking:

  1. ik ga voor de spitskool. Dat ziet er heel gezellig uit en ik ben wel van bladerdeegdakjes.

    BeantwoordenVerwijderen

Erg leuk dat je een reactie achter laat! Ik zal hem met plezier lezen..