woensdag 4 juni 2014

Babyrammelaar (patroon)


Babyspeelgoed....een hele zoektocht op internet gehad. Toen kwam ik dit patroon tegen. Patroon is in het Engels. Ongelooflijk hoe snel het went om vanuit een Engels patroon te haken, kwestie van vaktaal.



Maar om het voor jullie makkelijk te maken, heb ik hier een vertaling van het patroon. 

Patroon babyrammelaar

Voordat we gaan beginnen wil ik aangeven dat het heel belangrijk is dat je goed materiaal gebruikt en dat je het speelgoedje zo stevig mogelijk maakt. Bij de materialen geld ook dat je erop let dat het kindvriendelijk is! Je kunt bijvoorbeeld erop letten dat de fyberfill er niet uitgepeuterd kan worden, neem dan bijvoorbeeld een haaknaald kleiner of zoals het oorspronkelijk patroon aangeeft de vulling in een zakje stoppen (zie foto)


isitatoy.blogspot.fr
Wat heb je nodig?

- Katoen, in 2 verschillende kleuren (let op dat het babyvriendelijk is)
- Contrastkleurtje voor ogen, neus en mond
- Haaknaald 3 (ik gebruikte 2.5)
- Een belletje of rammelkraal
- Opvulmateriaal (fyberfill)

Hoe ga je het maken?

Oren (2x) 
kleur A
1.    MR met 6v (6)
2.    2v in elke v (12)
3-4. 12 v
5.    Haak elke 2e en 3e v samen (8)
6.    Haak elke 1e en 2e v samen (4)
Hecht af en laat een lange draad over

Armen (2x) 
kleur B
1.    MR met 6v
2.    2v in elke 3e v (8)
3.    8v
Kleur A
4-10 8v
Hecht af en laat een lange draad over

Hoofd
Kleur A
1.       MR met 6v
2.       2v in elke v (12)
3.       2v in elke 2e v (18)
4.       2v in elke 3e v (24)
5.       2v in elke 4e v (30)
6.       2v in elke 5e v (36)
7-9     36v
10.     2v in de eerste 3v, 15v, 2v in de volgende 3v , 15v (42)
11-13 42v
Kleur B
14-16 42v
17.    Haak de 6e en 7e v samen (36)
18.    36v
Je kunt er nu voor kiezen om de oren op het hoofd te naaien en om de ogen, neus en mond erop te borduren. Dit kan eventueel later ook. Om je te oriënteren zie je bij toer 9 telkens 3 wat grotere gaatjes (de meerderingen), deze kun je gebruiken om te bepalen wat het midden van het hoofd is. (zie foto)
Oren - bevestigen tussen toer 4 en 7
Neus - midden op het gezicht, toer 12
Ogen - omstreeks toer 7-9, ik heb er 7 steken tussen gelaten
Mond - omstreeks toer 15,16,17


isitatoy.blogspot.fr


19. Haak 5e en 6e samen (30)
20. 30v
21. Haak 4e en 5e samen (24)
Kleur A
22. 24v
23. 24v, let op! Bij deze toer haak je (aan de zijkant van het hoofd)een armpje mee. Deze vouw je eerst dubbel en haak je daarna mee. Je haakt dus door 3 steken (=6 lussen).

Als je daarna gekomen bent bij het midden van de voorkant van het hoofd ga je vanaf daar 12 vasten tellen. Als het goed is kom je dan aan de andere kant van het hoofd terecht. Je gaat nu 12 vasten overslaan en haak een vaste aan de andere kant van het hoofdje. Je hebt nu 2x 12 steken. Je gaat verder met de 12 steken aan de kant waar je het armpje heb vast gemaakt. (zie foto's)


isitatoy.blogspot.fr


isitatoy.blogspot.fr

We gaan nu het handvat maken. Je haakt telkens 12 vasten en gaat door tot je ongeveer 19 cm lang handvat heb gemaakt. Ondertussen vul je het handvat stevig op. Ik heb dit gewoon met fyberfill gedaan, de ontwerper van het patroon gebruikte hiervoor een oude viltendeken en knipte die in reepjes. Vind je het handvat lang genoeg en ben je tevreden? Haak dan met de laatste toer weer een armpje mee, hecht af en laat een behoorlijke lange draad over. Met deze draad maak je het handvat stevig vast aan het hoofdje. 




Mocht ik fouten hebben gemaakt of onduidelijke hebben vertaald, dan hoor ik het graag!


Creatieve groetjes,
juf Leej

3 opmerkingen:

  1. Wat een schatje. Leuk gedaan! Bedankt voor het patroontje. Mijn zus is daar altijd mee bezig.
    Groetjes, Trees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor het leuke patroontje! Samen met de engelse versie en foto's is het goed te haken. Een 'foutje' heb ik ontdekt nl. het wisselen van kleur bij toer 22.
    Mijn rammelaar is bijna klaar. Een kraamcadeautje voor mijn kleinzoon die in juli geboren hoopt te worden.

    Groetjes, Angèle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Angèle, ik pas het even aan! Leuk dat je het patroontje hebt gebruikt!

      Verwijderen

Erg leuk dat je een reactie achter laat! Ik zal hem met plezier lezen..