woensdag 12 februari 2014

Luiertaart: Patroon Gehaakt Dekseltje (ster)

Vandaag deel ik met jullie een patroon waar je heel creatief mee kunt zijn. Een gehaakt dekseltje op een potje. Ik heb het dit keer gebruikt voor een kraamcadeautje, maar er zijn natuurlijk veel meer andere mogelijkheden. Vandaag presenteer ik jullie het dekseltje in de vorm van een 'ster'. 



Dit potje heeft een deksel van 7 cm doorsnee. Er hebben ooit erwtjes in gezeten. Dit patroon kun je ook gebruiken voor een pot met groter deksel, dit geef ik in het patroon aan. Het potje heb ik ooit een kwast schoolbordverf gegeven, het stond alleen nog te wachten op een mooi dekseltje. 



Wat heb je nodig?
* Haakkatoen (in mijn geval Catania gebruikt)
* Haaknaald 2.5
* Potje met deksel
* Stopnaald

Hoe ga je het doen?

Gebruikte afkorting/symbolen:
L - losse
HV - halve vaste
HS - half stokje
ST - stokje
DS - dubbel stokje
*..* - herhalen
, - volgende steek
(..) - het aantal steken wat je aan het eind van de toer hebt. 

1. Magische Ring met 8 HS (8)
2. 2L (=1e halve stokje) en nog een HS in dezelfde steek.
In iedere steek 2 HS. HV in de bovenste van het 1e HS (16)
3. 2L, volgende steek 2 HS, *1HS, 2HS* HV in de bovenste van het 1e HS (24)
4. 2 L, HS, 2 HS. *HS, HS, 2 HS* HV in de bovenste van het 1e HS (32)
5. 2L, HS, HS, 2 HS. * HS, HS, HS, 2 HS* HV in de bovenste van het 1e HS (40) ik ben hier van kleur gewisseld
6. 2L, HS, HS, HS, 2 HS. *HS, HS, HS, HS, 2 HS* HV in de bovenste van het 1e HS  (48) Hier stop ik met meerderen omdat ik met dit lapje de bovenkant van het dekseltje kan bedekken. Met een grotere pot ga je nog even door met meerderen, totdat het gehaakte rondje de bovenkant van het deksel bedekt.
Toer 8
7. 2L daarna 47 HS in de achterste lussen. HV in de bovenste van het 1e HS.(48)
8. 2L, daarna 47 HS. HV in de bovenste van het 1e HS (48) Hiermee is het potje 'dekkend' gemaakt, we gaan nu verder met de rand. Is het deksel van jouw potje dikker haak dan deze toer nogmaals totdat het wel dekkend is. 
9. 3L, ST, ST, 1L. *ST, ST, ST, 1L* HV in de bovenste van het 1e HS. (48)
Je hebt nu telkens groepjes van 3 stokjes. 
10. HV tussen een groepje, *5L, in de 3e L vanaf de haaknaald een HS, in de 4e een ST, in de 5e losse een DS, een HV tussen het volgende groepje* Afhechten en draden wegstoppen. 

Tussen de groepjes van 3 stokjes kun je een lintje doorheen rijgen en afsluiten met een strik. 



Toer 9

Toer 10 (een sterpuntje)


Met dit patroontje ga ik in de toekomst nog meer aan de slag ik ga het patroontje nog wat aanpassen én ik heb nog leuke doeleinden voor zo'n potje in m'n hoofd. Maar heb momenteel een overvloed aan inspiratie, en met honderd en één dingen (overdreven natuurlijk..) bezig. Nog even geduld....

Creatieve groetjes,

juf Leej

1 opmerking:

  1. Wat een leuk idee, vooral die lik schoolbordenverf maakt het speciaal.
    Groetjes, Trees

    BeantwoordenVerwijderen

Erg leuk dat je een reactie achter laat! Ik zal hem met plezier lezen..